Bortskämd.

Igår blev jag bjuden på femrättersmiddag (med tillhörande viner till alla rätter) på Grand Hotel av jobbet och idag fick jag blombud ifrån VD:n. I like. I Mars ska jag till Italien på konferens. I like even more. Jag måste smöra mig in på ett heltidsjobb snart.

Dagarna efter.

  • Idag gick jag förbi en indisk restaurang. Garam Masala stod det stort utanför, jag fick kvälvningar och började småspringa förbi den... Indisk mat som är så god. Det går nog över snart.
  • En man på mitt lab är indier. Vi började småprata lite och det visar sig att han kommer från Trivandrum där jag varit i två veckor nu. Han hade till och med hört frå några kollegor på sjukhuset att det kryllade av svenska studenter där. Världen är bra liten.
  • Dagens löp på någon av kvällstidningarna handlade om hur länge vi svenskar får vänta på ambulans. I Kerala finns det knappt ambulanser. Folk med hjärtattack kommer in försent för att kunna behandlas med tPA där.

Nu kommer jag hem!

Forra inlagget avslutade jag med att beratta att jag skulle ivag pa avslutningsmiddag. Vi var fem tjejer som fick hjalp av tva indiska skoterskor (som skulle vara med pa middagen) att satta pa oss vara saris, vi blev sa himla fina verkligen. Sedan holl tva perosner fran klassen tal och jag blev nastan tarogd. Roligast var nar en av de som hallit i kursen sa nagot i stil med : "I see that, not only have you taken after and understood our health system but you have also taken after the way we dress. You look more beautiful than indian women."
Efter alla tal fick vi ett diplom och en oljelampa som ar kand for Kerala, en lampa som anvands i templena har. Efter det var det mat men vi hann knappt ata eftersom alla ville komma fram och beromma oss for hur fina vi var i vara saris och alla ville ta kort, till och med serveringspersonalen pa hotellet, haha!

Igar utbrot helvetet under frukosten, det blev varldens diskussion (mellan studenterna) over allt som hant under veckorna, over allt klagande och daligt uppforande (brist pa respekt mot var handledare och mot lakarna och professorerna). Efter det lyckades vi i alla fall allihopa ta oss till akutmottagningen och det var en tuff formiddag det med maste jag saga med benbrott och strokepatienter...
Efter skolan hamtade jag mina klannigar som satt perfekt den har gangen sedan var vi fyra tjejer som gick pa bio och sag en film som heter Ghajini. Mycket bra och vi kunde hanga med bra trots spraket! Den pamide mycket om filmen Memento fast den var mycket langre och inneholl allt: action, komedi, romantik, drama och sa vidare! Idag har jag legat pa Ashock Beach i Kovallam hela dagen och solat och njutit av den sista dagen har i Kerala for den har gangen. Och nu maste jag springa upp pa rummet igen for min mat har tydligen kommit upp. Bra avslutning med lite room service!

Imorgon (sondag) kvall landar jag pa Arlanda och far slanga mig i Prince Charmings armar igen, underbart!

Sedan senast.

Det finns en grej, en stor grej med den har resan som ar otoligt trakig. Det ar att det ar valdigt manga som klagar hela tiden, pa allt! Pa maten, pa vantetiderna, pa schemat, pa aktiviteterna de har ordnat for oss om dagarna, att det inte finns nagot att gora efter skolan (vilket inte ar sant, jag och de jag hanger med har hittat pa saker varje dag efter skolan), att de itne vagar ga ut efter klockan 18.00 for att indierna kollar konstig pa dem (Det ar klart, vi ar de enda "ickeindierna" i hela staden!) och sa vidare. Det klagas ocksa valdigt mycket pa var charmiga ledare, visst han ar lite forvirrad men han vill oss bara val och det ar inte han som har planerat kursen utan det ar personer pa Medical Collage har i Trivandrum. Det har i alla fall blivit en valdigt trakig stamning i klassen pa grund av detta. Jag maste tillagga att det har varit onodigt mycket skolkande vilket jag tycker ar helt ofattbart!

Nu till de lite roligare sakerna! Igar var det onsdag och da akte vi och shoppade lite (igen!) med det framsta syftet att hamta ut en massa grejer hos skraddaren. Alla saker var tip top-fina men jag var tvungen att justera mina klanningar lite sa de kan jag hamta imorgon igen. Igar slutade vi valdigt tidigt, vi var nagra som spenderade formiddagen pa patologilab och tittade pa nar de jobbade med vavnadsprover. Efter skolan lade jag mig pa taket och solade en stund. Sedan akte jag och tandlakarna till zoot och tittade pa alla stackars djur. Det var finare an vantat men manga djur var inlasta helt ensamma... Pa kvallen at vi middag pa en av vara favoritrestauranger dar man kan bestalla helt nygrillade kycklingar, urgott! Vi satt kvar till stangning sa det var lite svart att ta sig hem sedan eftersom det ar lite brist pa rickshaws efter klockan tio. Som tur var sa var jag inte ensam utan gick med tva muskelberg, haha! Ensam vill jag inte ga har, som tjej ska man inte ga ut efter att solen har gatt ner (sa det ar tur att vi alltid hanger med nagra killar). Pa vag tillbaka till hotellet sag jag inte en enda kvinna ute. Bara en massa fulla man som stog och kissade langst med vagkanten.

Idag hade D ordnat sa att vi (biomed + tandlakarna) kunde besoka cancer center. Det var en otrolig skillnad pa de lokalerna och pa personalen pa cancer center jamfort med de andra delarna av sjukhuset vi sett. Har visste lakarna och skoterskorna vad handsprit var och de spritade handerna mellan varje patient. Dessutom var allt mycket renare och "lyxigare". Detta kan nog bero pa att all cancerbehandling bekostas av patienten sjalv (beroende pa hur mycket de tjanar). Jag blev helt chockad nar vi kom in i byggnaden, jag har aldrig sett sa manga patienter sta och vanta och da var detta bara cancerpatienter! Vi sex fick folja med pa en rond och det var valdigt magstarkt maste jag saga. Den vanligaste cancersorten har ar namligen oralcancer och det ar inte den roligaste cancern om jag sager sa. De flesta patienterna kommer in sent nar de har haft symptom lange och alla opereras vilket kan betyda att de far leva med ett hal i halsen att andas genom, vissa kan inte prata, vissa kan inte svalja, vissa saknar trachea, larynx, tunga och sa vidare. Den framsta orsaken ar att manga fattiga har tuggar en tobak som kallas paan, roker och dricker mycket alkohol. Det blev i alla fall sa mycket for mig sa jag var tvungen att ga darifran och satta mig for att jag holl pa att svimma. Vid lunch gick jag bara hem och dackade i sangen i princip och sov i fyra timmar. Det behovdes!

Ikvall vantar en avslutningsmiddag (oj, den borjar visst om ca 20 minuter!!!). Imorgon ska vi ga runt pa akutmottagningen, jag sak hamta mina klanningar och sedan ska vi nog ga pa bio. Vi har blivit tipsade om en bra film som man kan hanga med bra i trots spraket. Imorgon natt aker forsta ganget hem till Sverige igen. Vi biomedicinare har hela lordagen har ocksa sa vi planerar att lagga oss pa stranden innan vi satter oss pa planet hem natten mellan lordag och sondag! Gud vad jag langtar efter kottbullar!

Klart slut!

Das Weekend.

Alltsa, i fredags satte vi oss (sju pers) i en stor bil som korde oss norrut till Varkala. Chaufforen drog pa hindi pa hogsta volym och vi rockade loss! Val framme sa var hotellet vi tankte bo pa fullbokat sa vi var tvugna att leta nat nytt. Vi beslutatade oss att kuta till stranden for att hinna se solnedgangen och det var det vart, den var helt fantastisk. Sedan fick vi rum pa ett hotell jattenara stranden, valdigt spartanskt men val vart pengarna (ca 40 kronor per person och natt). Vi bestamde oss nastan pa en gang att stanna tva natter istallet for bara en. Pa kvallen at vi nyfangad fisk till middag, mycket gott!

Varkala upptackte vi var varsta turistfallan, massa forsaljare som forfoljde en och forsokte lura oss... Men lite shopping blev det allt (prutat!). Dagen efter var det stranden for hela slanten. Alla brande sig saklart men det var underbart att sola och bada. Det ar ratt rejala vagor sa vi bodysurfade, sjukt kul! Den kvallen at vi farsk pasta till middag, himmelriket!

Pa sondag morgon tog vi oss upp jattetidigt, blev skjutsade till en liten fiskeby och sedan fick vi folja med ut med en fiskebat i jakt pa delfiner. Alltsa inte jakt utan mer safariliknande. Var guide ringde runt till de andra fiskebatarna och tillslut fick vi se en massa delfiner och sa kunde vi folja efter dem en bit. Det var en harlig start pa dagen! Efter det blev det en brakfrukost bestaende av havregrynsgrot med farsk frukt och farskpressad juice med utsikt over havet. Sedan hade vi bokat tid for manikyr och pedikyr och sa blev det dessutom lite henna.

Idag har vi varit pa local health centers, typ som vardscentraler men otroligt "basic". Jag hade med mig sapbubblor dit och jag har aldrig sett barn och vuxna sa farscinerade av sapbubblor forut. Pa morgonen var vi ocksa bjudna pa frukost hos var professor (indisk frukost ar pissackligt!). Detta pa grund av hans mammas bortgang forra veckan.
Det blir bara varmare och varmare har, det ar omojligt att vistas i solen pa dagen!

Idag har vi njutit av riktig pizza och Coca Cola! Vi lyckades hitta ett mycket amerikanskt pizzastalle, typ som pizza hut. Sen har vi shoppat ocksa och killarna provade sina uppsydda kavajer. Skjortorna P sytt upp var jattesnygga sa jag har stora forvantningar pa de jag ska fa pa onsdag. Vi har kopt saris ocksa, jattefina. Sa nu blir det indiskt partaj nar jag kommer hem!

Ma sa gott!

Fredag i Indien, en fortsattning...

Da var det alltsa fredag och vi har lunch vilket betyder att en skolvecka snart ar avklarad. Den har varit intensiv och intressant men framfor allt ovanlig. I helgen ska vi agna oss at solen, antligen! Antligen ska jag fa ligga ner pa en sandstrand och lapa sol, som jag har langtat. Jag ar fortfarande en svensk javla blekfis har. Vi ar ju for det mesta innomhus och vi maste dessutom vara propert kladda, vilket betyder under knat och helst over armbagen (= valdigt bra solskydd!).
Vi biomedicinare hanger med tva tandlakare mest, sa det ar vi minus D som drar ivag i eftermiddag. Vi har hort att de ska servera pasta i Varkala sa jag vet ju redan vad jag ska ata ikvall! Haha!

Jag tankte jag kunde beratta lite om gardagen for den var namligen helt galen! Vi hade en heldag om ayurveda som jag tidigare namnde. Forst var vi pa ett ayurveda collage, det kanske inte var sa markvardigt egentligen men de utforde ju lite speciella saker dar som jag staller mig lite tveksam mot. (Det dar med sterilitet ar forovrigt nagot indierna inte kanner till!) Sedan bar det ivag till en ormpark dar de tillverkade ayurvediska motgift. Vi blev totalt chockade av alla giftiga ormar som holls fram en halv meter framfor oss och jag som vanligtvis inte ar sa skraj flydde for mitt liv ett par ganger under rundturen (typ nar en skitstor dogiftig
kobra gjorde ett otroligt bra rymningsforsok). En stackars tjej fick till och med en chock och panikangest. Efter det var vi pa en barn- och kvinnoklinik dar de tog hand och behandlade sjuka barn med ayurvediska metoder, de forloste bar, steriliserade kvinnor och utforde aborter. Vi traffade i alla fall jattesota barn som vi gav leksaker till.

Annars har vi valdigt roligt, pa kvallarna brukar vi vara sa trotta sa vi bara hanger pa nagon restaurang eller pa nagons rum och skrattar tills vi far kramp i magen. Kramp i magen ar annars inte ett gott tecken har bland studenterna, det brukar sluta i att man far sitta pa toaletten hela natten men vi har klarat oss bra, i alla fall jag an sa lange! (Knock on wood!)

Ciao!

Indian update.

Jag horde att det var cirka 15 minus i Sverige, later inte sa kul tycker jag. Sjalv har jag det varmt varmt varmt. Och peppar peppar, an ar jag inte sjuk! Det ar manga som har varit eller ar sjuka, diverse problem men framst magproblem (saklart). Nu har vi lunch, vi har tva och en halv timmes lunchraster, forst for att man ska hinna ata och sedan for att vi maste ga ganska langt inom campusomradet. Campuset ar verkilgen enormt! Men det ar larorikt och otroligt intressant!

Vi har varit pa ronder alla formiddagar den har vecka. Jag har sett barnkliniken, medicinkliniken och idag, infektionskliniken. Pa eftermiddagarna har vi haft forelasningar eller presentationer (case reports). Imorgon ska vi alla till ett Ayurveda Centre, det ska bli otroligt spannande! Nasta vecka ska vi aka ut till olika vardscentraler och vara pa akuten. Vi som gar mer laborienterade utbildningar ska fa titta pa nagot lab har ocksa. Det ar verkligen inte som vi hade tankt oss! Allt ar jattesmutsigt, de vet inte vad Alcogel ar, det ar som att komma tillbaka till 50-talet nar det kommer till utrustning och i princip ingen anvander handskar eller tvattar handerna mellan patienter. Galet! Vi far tyvarr inte fota sa mycket pa sjukhuset men lite kort har vi kunnat ta pa omgivningen och miljon dar man inte ser patienter.

Vi har redan trottnat pa indisk mat, faktiskt! Men maten har ar hur god som helst! Forrutom att ata har vi hunnit titta runt lite, akt buss for 3 svenska kronor, akt en massa
Rickshaw (de kor som tokar har!!!) och shoppat lite. Igar var vi pa ett jattestort tygvaruhus. Det fanns hur mycket som helst for en liten peng. Jag kopte till exempel rasiden for ca 60 kronor metern. Bredvid varuhuset fanns en skraddare som alla har rekommenderat sa jag har lamnat in tyg for tva klanningar och sex stycken skjortor (till Prince Charming och Lillprinsen). For sakerhets skull lamnade jag in skjortor och klanningar som passar som de far matta och sy efter. Jag haller tummarna for att allt blir bra.

Det roligaste med alla indier (som i ovrigt ar jattetrevliga) ar att de inte nickar som vi vasterlanningar, alltsa nickar nar de menar "ja". Indierna skakar istallet pa huvudet fran sida till sida, inte som nej utan mer lutar huvudet fran ena sidan till den andra. Det ser lite smakul ut nar man inte ar van, men jag tror det borjar smmitta av sig pa oss.
Varat hotell ar mycket frascht om man jamfor med omgivningen men tyvarr ar servicen inte tiptop. Oftast far vi fraga tva till fyra ganger efter saker innan det hander nagot. Detta kan till exempel vara handukar till rummet. Dessutom har vissa av mina klasskompisar blivit av med saker de haft pa rummet, klader, smink, underklader (!) och varst av allt pengar! Jag har last in alla mina pengar och sa i safety box men det finns inte tillrackligt manga...

Vi har det i alla fall sa himla bra, jag ar verkligen i gott sallskap (trots alla sjuklingar :P). Vi har bade lordag och sondag ledigt sa da ska vi ta utflykter till Varkala och Kovalam, det ska bli kul eftersom vi inte har sett havet annu!

Pa aterseende!

Det ser ju inte så hemskt ut, eller hur?


Kovalam, Kerala, Indien

Nu får jag igen.

Jag har samlat på mig en riktig baksmälla. Jag drack mig inte ens redlös igår, jag var bara glad men jag har inte druckit mig glad på flera månader (rättare sagt sedan i början av september)  så det räckte med mindre för att få mig riktigt bakis idag. Det känns som om hjärtat vill hoppa ur bröstet, jag är skakigare än värsta parkinsonfallet, huvudet dunkar och magen skulle inte ha något emot att vända sig ut och in. Men som sagt, baksmällan speglar inte mängden alkohol jag intog igår. Högst orättvist!

hits