Indian update.

Jag horde att det var cirka 15 minus i Sverige, later inte sa kul tycker jag. Sjalv har jag det varmt varmt varmt. Och peppar peppar, an ar jag inte sjuk! Det ar manga som har varit eller ar sjuka, diverse problem men framst magproblem (saklart). Nu har vi lunch, vi har tva och en halv timmes lunchraster, forst for att man ska hinna ata och sedan for att vi maste ga ganska langt inom campusomradet. Campuset ar verkilgen enormt! Men det ar larorikt och otroligt intressant!

Vi har varit pa ronder alla formiddagar den har vecka. Jag har sett barnkliniken, medicinkliniken och idag, infektionskliniken. Pa eftermiddagarna har vi haft forelasningar eller presentationer (case reports). Imorgon ska vi alla till ett Ayurveda Centre, det ska bli otroligt spannande! Nasta vecka ska vi aka ut till olika vardscentraler och vara pa akuten. Vi som gar mer laborienterade utbildningar ska fa titta pa nagot lab har ocksa. Det ar verkligen inte som vi hade tankt oss! Allt ar jattesmutsigt, de vet inte vad Alcogel ar, det ar som att komma tillbaka till 50-talet nar det kommer till utrustning och i princip ingen anvander handskar eller tvattar handerna mellan patienter. Galet! Vi far tyvarr inte fota sa mycket pa sjukhuset men lite kort har vi kunnat ta pa omgivningen och miljon dar man inte ser patienter.

Vi har redan trottnat pa indisk mat, faktiskt! Men maten har ar hur god som helst! Forrutom att ata har vi hunnit titta runt lite, akt buss for 3 svenska kronor, akt en massa
Rickshaw (de kor som tokar har!!!) och shoppat lite. Igar var vi pa ett jattestort tygvaruhus. Det fanns hur mycket som helst for en liten peng. Jag kopte till exempel rasiden for ca 60 kronor metern. Bredvid varuhuset fanns en skraddare som alla har rekommenderat sa jag har lamnat in tyg for tva klanningar och sex stycken skjortor (till Prince Charming och Lillprinsen). For sakerhets skull lamnade jag in skjortor och klanningar som passar som de far matta och sy efter. Jag haller tummarna for att allt blir bra.

Det roligaste med alla indier (som i ovrigt ar jattetrevliga) ar att de inte nickar som vi vasterlanningar, alltsa nickar nar de menar "ja". Indierna skakar istallet pa huvudet fran sida till sida, inte som nej utan mer lutar huvudet fran ena sidan till den andra. Det ser lite smakul ut nar man inte ar van, men jag tror det borjar smmitta av sig pa oss.
Varat hotell ar mycket frascht om man jamfor med omgivningen men tyvarr ar servicen inte tiptop. Oftast far vi fraga tva till fyra ganger efter saker innan det hander nagot. Detta kan till exempel vara handukar till rummet. Dessutom har vissa av mina klasskompisar blivit av med saker de haft pa rummet, klader, smink, underklader (!) och varst av allt pengar! Jag har last in alla mina pengar och sa i safety box men det finns inte tillrackligt manga...

Vi har det i alla fall sa himla bra, jag ar verkligen i gott sallskap (trots alla sjuklingar :P). Vi har bade lordag och sondag ledigt sa da ska vi ta utflykter till Varkala och Kovalam, det ska bli kul eftersom vi inte har sett havet annu!

Pa aterseende!

Kommentarer:
Postat av: Ida

Låter som du har det bra! Intressant att se hur det fungerar i ett land som Indien! Håller tummarna att du inte blir sjuk och att ingen tar dina trosor ;) Njut lite av solen, värmen och saltvattnet för mig me! Jag, Linda, Björn och Fredrik drar över östersjön till Riga ikväll. Ha det så bra! Kram


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
hits