To clearify some things

I modern betydelse är ironi en beteckning på att man låtsas spela med i en viss åsikt som man tycker är löjlig, att man på ett överdrivet sätt använder manér som är betecknande för en annan person eller grupp, vars hållning i någon fråga eller liknande man inte delar.

Sarkasm (från grek. sarkasmos) är ett yttrande, ett stickord eller en replik som innehåller skarpt ironiskt eller hånfull kritik, eller ett bitande skämt som inte är avsett att roa den som blir utsatt.

Satir: bitande hån, elak kvickhet, överlägset förlöjligande ofta riktat mot överheten.

En parodi är ett förlöjligande av t.ex. en pjäs, person eller en film.

Humor innebär förmåga att skämta och att uppskatta skämt, att se saker som är roliga, som får folk att skratta. Det är dock högst individuellt vad man tycker är roligt.

En
vis man sa en gång:
"Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul."

Susning.nu är en sjukt bra sida för den som vill lära sig ett och annat. Susning.nu har dessutom humor, jag citerar:
"Humoralpatologi har dock inget direkt med humor att göra." (Som naturvetare ligger jag på golvet och vrider mig av skratt!)
"När någon drar satiren ett steg för långt blir det bara plumpt, se tex Spermaharen eller Filip Hammar."
image877
I helgen hittade jag en tidsmaskin, reste tillbaka några decennier och festade loss med personligheter som Janis Joplin, Jimi Hendrix och Joe Cocker. Mycket trevlig lördagskväll faktiskt.

Kommentarer:
Postat av: Emmi

Äntligen fick jag det förklarat för mig, jag har aldrig riktigt fattat skillnaden mellan ironi och sarkasm - inte att det skulle hindra mig från att använda båda hejvilt.

Postat av: Malin S

Fasiken va cool style =) Temafester är roligast.

2007-11-06 @ 22:24:13
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
hits