En något bitter jag.

Jag trodde jag skulle dö imorse, vaknade av (inte med utan av) världens värsta huvudvärk. Hade tidigare under morgonen halvt vaknat till och känt att vissa delar av ansiktet domnat bort. Blodpropp och kistan nästa tänkte jag och somnade om (jag dör helst i sömnen om jag får välja, jag är lite chicken). Men jag har överlevt dagen, fullproppad med ipren har jag till och med skrivit en tenta. Fast det var väl mindre lyckat, stormade till toan med gråten i halsen, tårarna försökte verkligen smita ner för kinden men jag drack typ femtioelva glas (ni vet sånna där små toamuggar, typ 1 centiliter/mugg!) vatten och sen kändes det något bättre. Typ. Sen ringde jag min mor så någon kunde tycka synd om mig och det är ju mammor så himla bra på. Hon sa något i stil med: Skit i det och gör helg. Hon är fett klok min mamma.

Från
Netdoktor (när 120 spänn till vårdcentralen känns lite mycket):

Det finns två huvudtyper av migrän:
1. Migrän med aura. Tidigare kallades denna form klassisk migrän. Anfall av den här typen inleds med något som kallas aura. Den vanligaste är synstörningar, oftast som zick-zackmönster i delar av synfältet. Man kan även ha andra aurafenomen som domningar i ena ansiktshalvan eller i halva tungan, till exempel. Andra ovanliga aurafenomen kan vara förlamningssymptom eller talstörningar. Auran släpper för det mesta inom 10 till 30 minuter och följs då av själva migränhuvudvärken. CHECK!
2. Migrän utan aura. Tidigare kallades denna form för vanlig migrän. Vid migränanfall av den här typen har man, precis som namnet säger, ingen aura utan huvudvärken kommer direkt. Trots att man inte har någon aura kan man ibland ändå känna på sig att ett anfall är på gång, till exempel genom att man blir ovanligt irriterad, trött eller överaktiv.

För att man ska få ställa diagnosen migrän måste, enligt IHS, följande kriterier vara uppfyllda:
* Man ska ha haft minst fem anfall av huvudvärk.
* Anfallen ska ha varat mellan 4 och 72 timmar. CHECK!
* Anfallen ska ha minst två av följande karaktäristika:
- Omfatta bara ena halvan av huvudet. CHECK!
- Vara pulserande. CHECK!
- Utlösa måttlig till stark smärta. CHECK!
- Förvärras vid fysisk aktivitet. CHECK!
Under anfallen ska man ha minst ett av följande symptom:
* Illamående och/eller kräkningar CHECK!
* Ljus- och ljudöverkänslighet CHECK!

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Hoppas verkligen du mår bättre nu och kan gå in i ny vecka med nya tag! Äntligen blir det en kurs som ska vara lite slappare (jag ber till gudarna om det!!). Fredagen var en pärs men nu är det över för denna gång!

2008-01-13 @ 13:26:23
Postat av: Hanna

Vilken klok mamma du har! Tänk om man kunde få höra nåt sånt nån gång... Jag hör alltid. "Ja, men det har säkert gått bra. Det gör det ju alltid."

2008-01-13 @ 19:27:14

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
hits