Kontrollfreaket Sverige

Idag var det kanelbullens dag. Det här fick mig att börja tänka lite (vilket många saker får mig att göra...) Sverige klämmer in lite dagar här och där, dagar då man inte ska behöva ha dåligt samvete då man sätter i sig en massa onyttigheter. Idag till exempel kollar folk konstigt på en om man inte har glufsat i sig minst två kanelbullar.

Jag tror att Sverige kom på att det där med lördagsgodis var en riktigt dålig idé. Det var några torra gubbar som kom på lördagsgodis någon gång på 50-talet (sanning!). De bestämde att barn bara fick äta godis på lördagar. Så nu, typ 60 år senare när de här gubbarna sitter i himlen (tveksamt där) och skrattar åt oss och vräker i sig kilovis med godis varje dag, så går alla svenskar runt och känner sig jätteskyldiga om de råkar stoppa i sig en liten ahlgrens bil (kvar från helgen) på en vardag. Det sitter i benmärgen att godis endast får och måste ätas på lördagar och inget annat. På lördagarna står svenskarna snällt i kö (för det gillar vi också, vi svenskar) till plockgodiset på ICA (I've seen it with my own eyes) och går stolt ut med sin godispåse med gott samvete.
Om någon skulle råka vara sugen på något sött på en vardag göms godisbiten/bullen/kakpaketet/läsken under kvällstidningen på kassabandet som värsta kondompaketet. Och om någon skulle märka att du köper godis kommer ursäkterna som spyan från den stackars
tjejen i nattliv (nej, men klicka inte på länken, det är ju äckligt):
- Det är den tiden i månaden nu.
- Jag åt inget onyttigt i helgen som var/jag ska inte äta något onyttigt i helgen som kommer.
- Jag är lite nere pga plugg/jobb/pojkvän/flickvän/kompis så jag är värd det.
- Det gick så bra på tentan/provet/jobbet/mötet/träningen så jag är värd det.
- Jag hinner inte äta/laga frukost/lunch/middag

Ja, i alla fall så har nu Sverige insett hur jäkla tråkigt det är med lördagsgodis. Lördagsgodis hör till den gamla skolan, Sverige ville leka coola och bestämma lite över folk.
Sverige har nu börjat smyga in dessa godisdagar i almanackan och svenskarna tackar och bugar och trycker i sig en till bulle.
Men skippa specialdagarna och snaska godis när du är sugen istället, men kom ihåg att man mår bra av att vara lite nyttig också.

Kuriosa:
Lördagsgodiset ursprung går att finna i experiment utförda mellan åren 1945 och 1955 på utvecklingsstörda vid sjukhemmet Vipeholm i Lund på uppdrag av Medicinalstyrelsen och Sveriges riksdag. Försökspersonerna och deras anhöriga var omedvetna om försöken - ett klart brott mot de etiska regler som infördes internationellt 1947 som reaktion på de människoexperiment som nazisterna genomförde under andra världskriget.
Detta var för att se om det hade någon effekt på kariesangreppen på tänderna.

Tesan säger: Använd tandborsten!
image855
Idag tryckte jag och Emelie i oss en brownie med mjukglass i Gallerian och en varsin kanelbulle så klart, så efter är vi ju inte.

Kommentarer:
Postat av: Egoina

japp. jag är faktiskt norsk

Postat av: iRiC

skuldkänslor är inte min grej, men tack ändå! och trevlig kväll! ^^,

2007-10-04 @ 22:42:23
URL: http://iric.blogg.se
Postat av: Sara

Jag tycker lördagsgodiset e bra... Den som väntar på nåt gott du vet! annars hade våra tänder varit fulla med karies, tandtroll, hål och tidig tandlossning. Men istället kan man gå runt o le hela dagarna för man har så sjukt snygga tänder(ehhhh...), men synd är det att det var fel målgrupp som fick lida i experimentet. Vi har också läst om det där inom epidemiologin serru :)

2007-10-04 @ 23:11:26
URL: http://Franzens.blogg.se
Postat av: Sabine

Haha, du har så rätt! Jag och min storasyster pratade exakt om detta idag. Man känner skyldig och dum om man inte "håller sig" till lördagen. Fjantigt.

2007-10-05 @ 00:21:11
URL: http://thiitellyou.blogspot.com
Postat av: alexandra

jo jag är ganska bra på att rita, eller inte, hahahha :P

2007-10-05 @ 08:02:25
URL: http://dependence.blogg.se
Postat av: Sofia

Haha...jag minns när godis endast var "tillåtet" på lördagar. Sedan dess har jag alltid känt att det är fel att äta godis någon annan dag än lördagar. Men du har rätt, lördagsgodis är historia!

2007-10-05 @ 08:27:00
URL: http://millstone.bloggspace.se
Postat av: Johanna

Bra och roligt sagt! Trevlig fredag!

2007-10-05 @ 11:17:48
URL: http://www.modeskytt.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
hits